Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ogłasza wyniki naboru „Infrastruktura drogowa” z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW).
Do kogo był skierowany nabór?
O dofinansowanie projektów mogły ubiegać się województwa Polski Wschodniej tj. województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, mazowieckie – z wyłączeniem regionu warszawskiego stołecznego (tj.: m.st. Warszawa oraz powiatów: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).
Na co można było otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie mogły otrzymać projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę dróg wojewódzkich, obejmujące co najmniej jedno z poniższych zadań:
• budowę lub przebudowę dróg w celu ustanowienia niezbędnych połączeń do sieci TEN-T,
przejść granicznych oraz innych gałęzi zrównoważonego transportu (np. terminali
intermodalnych, węzłów kolejowych),
• budowę lub przebudowę dróg w celu umożliwienia wykonywania codziennych przewozów
publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej,
• budowę lub przebudowę obwodnic.
Jak przebiegała ocena projektów?
Ocena projektów była jednoetapowa i została przeprowadzona w oparciu o kryteria wyboru projektów przyjęte uchwałą Komitetu Monitorującego FEPW z 28 lutego 2023 r. Każdy wniosek podlegał ocenie dwóch członków oceniających. Pozytywną ocenę uzyskało dziewięć projektów o dofinansowaniu wynoszącym łącznie 2 374 866 060,00 zł. Listy projektów ocenionych pozytywnie i negatywnie znajdują się na stronie naboru w zakładce „Wyniki i archiwum”.
Projekty, które zostały wybrane do dofinansowania w zakresie każdego z kryteriów wymienionych w pkt 1-23, uzyskały 1 pkt, a w zakresie kryteriów, wymienionych w pkt. 24-29, uzyskały minimum 16 pkt., oraz kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w naborze umożliwiała wybranie go do dofinansowania.
Wybranie wniosku do dofinansowania nie jest równoznaczne z zawarciem umowy o dofinansowanie projektu. Po rozstrzygnięciu naboru PARP przeprowadza weryfikację dokumentów i oświadczeń złożonych przez wnioskodawców.
Projekty, które nie zostały wybrane do dofinansowania, nie uzyskały 1 pkt. w zakresie przynajmmniej jednego z kryteriów wymienionych w pkt 1-23 lub w zakresie kryteriów, wymienionych w pkt 24-29, nie uzyskały minimum 16 pkt.
Wnioskodawcy, których projekty otrzymały negatywną ocenę mają prawo do złożenia protestu zgodnie z § 8 Regulaminu wyboru projektów w ciągu 14 dni od dnia doręczenia pisma o negatywnym wyniku oceny projektu.
Więcej informacji o rozstrzygniętym konkursie „Infrastruktura drogowa” znajduje się na stronie PARP.
Infrastruktura drogowa
Rozwój i udoskonalenie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i intermodalnej mobilności na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym poprawę dostępu do TEN-T oraz mobilności transgranicznej.
-
25 maja 2023
Ogłoszenie konkursu
-
14 czerwca 2023
Start składania wniosków
-
3 października 2023
Koniec przyjmowania wniosków
Miejsce realizacji projektu
Województwo: warmińsko – mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, podkarpackie, podlaskie. Region NUTS2: mazowiecki regionalny
Zasięg terytorialny projektu
Polska Wschodnia
Dla kogo
Jednostki samorządu terytorialnego
Nabór został zakończony
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Poprawa dostępności drogowej PW+, która zostanie osiągnięta poprzez poprawę powiązań sieci dróg wojewódzkich z siecią TEN-T oraz ważnymi węzłami logistycznymi, jak również budowę i przebudowę obwodnic.
Planowane do realizacji inwestycje w infrastrukturę dróg wojewódzkich obejmą co najmniej jedno z poniższych zadań:
- budowę lub przebudowę dróg w celu ustanowienia niezbędnych połączeń do sieci TEN-T, przejść granicznych oraz innych gałęzi zrównoważonego transportu (np.terminali intermodalnych, węzłów kolejowych),
- budowę lub przebudowę dróg w celu umożliwienia wykonywania codziennych przewozów publicznego transportu zbiorowego o charakterze użyteczności publicznej,
- budowę lub przebudowę obwodnic.
Beneficjentami projektów będą województwa Polski Wschodniej
Ile możesz otrzymać?
Wsparcie wyniesie do 85% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 15% całkowitego kosztu projektu
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinię
Dokumenty
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązuje od 18.08.2023 r.
- Regulamin wyboru projektów - obowiązuje od 18.01.2024 r.
-
Kryteria wyboru projektów
Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów -
Katalog wydatków kwalifikowalnych - obowiązuje od 30.08.2023 r.
Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązuje od 17.01.2024
Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów
-
Wzór Oświadczenia o kwalifikowalności VAT
Załącznik do umowy -
Wzór Informacji o przetwarzaniu danych osobowych /klauzula informacyjna
Załącznik do umowy -
Wyciąg z zapisów Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
Załącznik do umowy -
Wykaz pomniejszeń wartości dofinansowania Projektu
Załącznik do umowy -
Rejestr ryzyk w projektach FEPW
Załącznik do umowy - Pobierz wszystko
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 5.07.2023
Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 30.08.2023
Załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów - Wzór listy kontrolnej dotycząca zasady „nie czyń poważnych szkód”
- Pobierz wszystko
- Lista dokumentów do podpisania umowy
- Oświadczenie do prowadzenia rachunku bankowego przeznaczonego do rozliczeń projektu
- Oświadczenie w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy
- Oświadczenie wnioskodawcy o aktualności danych
- Wniosek o dodanie osoby zarządzającej projektem
- Instrukcja SL2021 Projekty Beneficjent 2.0
- Pobierz wszystko
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 17.01.2024 r.
-
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał od 30.08.2023 do 16.01.2024
Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów - Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 11.01.2024 r.
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 8.01.2024 r.
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 30.08.2023 r.
- Katalog wydatków kwalifikowalnych - obowiązywał do 30.08.2023 r.
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do 30.08.2023
- Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 30.08.2023
- Lista dokumentów niezbędnych do podpisania umowy - obowiązywała do 30.08.2023
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązywał do 18.08.2023 r.
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 18.08.2023 r.
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do 4.07.2023
Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązywał do 4.07.2023
Załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 4.07.2023
Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
FAQ
1. W opisanym przypadku można określić wartości bazowe wg stanu na rok przed rozpoczęciem prac budowlanych. W generatorze wniosku o dofinansowania rok bazowy, w ramach wskaźników rezultatu, generowany jest automatycznie. Dlatego też nie ma tam możliwości wyboru innego roku. W związku z powyższym rozbieżność tę (inne daty w generatorze i w wyliczeniach wartości bazowych) należy krótko wyjaśnić w studium wykonalności oraz we wniosku o dofinansowanie w polu: Opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika.
2. W opisanym przypadku można przyjąć następujące podejście: jeżeli roboty budowlane mają rozpocząć się w 2024 r. to wartości bazowe można przyjąć dla roku 2023.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa działanie FEPW.04.01.Infrastruktura drogowa, zaleca się przygotowanie Studium wykonalności zgodnie z zakresem informacji zawartych w Niebieskiej Księdze dla Infrastruktury drogowej.
W rozdziale 1.6 Niebieskiej Księgi wskazano, że:
„Zaleca się, zatem, aby pierwszy rok odniesienia był wyznaczany jako:
• rok złożenia wniosku o dofinansowanie, jeśli realizacja projektu rozpoczęła się wcześniej lub rozpoczyna się w tym samym roku (zakładając minimum jeden rok okresu realizacji);
• rok, w którym rozpoczynają się prace budowalne, jeśli złożenie wniosku o dofinansowanie miało miejsce przed rokiem rozpoczęcia inwestycji.
W nietypowych przypadkach dla celów analizy kosztów i korzyści, pierwszy rok okresu odniesienia może być inny niż data złożenia wniosku o dofinansowanie projektu. Taka rozbieżność nie jest kluczowym czynnikiem istotnie wpływającym na ostateczną ocenę efektywności finansowej i ekonomicznej projektu.”
Biorąc powyższe pod uwagę zaleca się przyjęcie do opracowania Studium wykonalności roku rozpoczęcia robót budowlanych.
Nie – wzór listy kontrolnej i lista kontrolna to nie jest to samo. Nie chodzi o załączenie do wniosku o dofinansowanie wzoru listy. Korzystając ze Wzoru listy kontrolnej dotyczącej zasady „nie czyń poważnych szkód” należy, zgodnie z wymogami konkursu, przygotować Listę kontrolną dotyczącą zasady „nie czyń poważnych szkód” właściwą dla danego projektu i załączyć do składanego wniosku o dofinansowanie. We wzorze listy kontrolnej punkty dot. priorytetu „Spójna sieć transportowa” zostały wskazane od str. 61 do str. 90.
Przed przystąpieniem do opracowania OPZ warto zapoznać się z opracowanym przez Komisję Europejską Unijnymi kryteriami zielonych zamówień publicznych w sektorze transportu drogowego, link: https://commission.europa.eu/eu-regional-and-urban-development/topics/cities-and-urban-development/priority-themes-eu-cities/innovative-and-responsible-public-procurement-cities_pl. Dokument jest tak skonstruowany, że użyte tam specyfikacje techniczne odnoszą się do cyklu życia projektu w różnych jego postaciach (tj. dla usług, dla zakupów). Ponadto ma on gotowe propozycje zapisów do ujęcia w OPZ. Wykorzystanie zapisów z ww. dokumentu w OPZ pozwoli spełnić obowiązek uwzględnienia kryteriów zielonych zamówień.
Dobrze jest pamiętać też, że nie tylko sektor transportu drogowego posiada opracowane zielone kryteria zamówień. Do innych, najczęściej zamawianych w UE usług, towarów i robót KE opracowała także zestawy kryteriów zielonych zamówień. Beneficjent powinien dokonać indywidualnej analizy i wyboru kryteriów zielonych zamówień publicznych, wynikające ze specyfiki zadań.
W tym celu wykorzystaj techniczne kryteria kwalifikacji ujęte w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. (pkt. 6.15 Infrastruktura wspomagająca niskoemisyjny transport drogowy i transport publiczny na str. 120 i na str. 304).
Nie, zgodnie z zasadami opisanymi w kryterium, do oceny będą brane pod uwagę wyłącznie odcinki o nawierzchniach asfaltowych, zatem będzie to 50 % długości drogi i Beneficjent uzyska 3 pkt.
Jak wskazali Państwo w pytaniu - w ramach kryterium 27 ocenie podlega czy przebudowywany odcinek łączy się bezpośrednio z siecią TEN-T, albo przejściami granicznymi, albo innymi gałęziami zrównoważonego transportu (np. terminalami intermodalnymi, węzłami kolejowymi). Jak widać katalog przykładów odnoszących się do innych gałęzi zrównoważonego transportu jest katalogiem otwartym. W tym zapisie nie chodzi wyłącznie o połączenie z obiektami infrastrukturalnymi (węzeł przesiadkowy, dworzec kolejowy itp.) ale również o to, by przebudowana droga bezpośrednio stanowiła element systemu zrównoważonego transportu. W Państwa przypadku decydujące znaczenie ma oferta przewozowa z jednym wspólnym biletem kolejowo-autobusowym. Jeżeli na przebudowywanym odcinku drogi znajdą się przystanki, węzły przesiadkowe czy inne elementy, które umożliwią pasażerom regularne korzystanie z wskazanego w pytaniu biletu kolejowo-autobusowego wówczas wydaje się, że kryterium będzie spełnione.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów oraz załącznikiem nr 4 – Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, załączniki do wniosku o dofinansowanie są składane za pośrednictwem LSI, wyłącznie w wersji elektronicznej. W związku z tym, należy załączyć skan oryginału dokumentu. Nie ma potrzeby potwierdzania ww. dokumentów „za zgodność z oryginałem”.
Nie ma obowiązku stosowania Zintegrowanego Modelu Ruchu 3.0. Metodologia przyjęta do wyliczeń prognoz ruchu w Studium wykonalności powinna być spójna z metodologią przyjętą w Regionalnym Planie Transportowym (RPT). Odnosząc się do pytania dot. wskaźników rezultatu to we wzorze umowy o dofinansowanie projektu, która stanowi załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów, w § 30 ust. 2 wskazano, że w przypadku nieosiągnięcia zakładanych wartości wskaźnika rezultatu, Instytucja Pośrednicząca może pomniejszyć dofinansowanie, proporcjonalnie do stopnia nieosiągnięcia wskaźników. W § 27 ust. 4 Wzoru umowy o dofinansowanie projektu wskazano, że Beneficjent będzie zobowiązany do przedstawienia działań jakie podjął w celu realizacji zakładanej wartości wskaźników (należyta staranność). Inne konsekwencje nie zostały przewidziane.
We wniosku o dofinansowanie z listy rozwijanej należy wybrać kategorie kosztu, do których zaliczamy:
1. Nieruchomości;
2. Roboty budowalne;
3. Informacja i promocja;
4. Usługi zewnętrzne, z wyjątkiem usług szkoleniowych;
5. Nadzór/zarządzanie inwestycją;
6. Opłaty administracyjne i pozostałe;
7. Inna kategoria wydatku.
Nie ma obowiązku rozbijania kategorii kosztu na podkategorie, zatem roboty budowlane mogą zostać ujęte w jednej kategorii kosztu. Tirety wskazane w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu (pkt. 1-6 w treści pytania) stanowią uzupełnienie informacji i można je wykorzystać jako wkład do opisu w polu „nazwa kosztu”, tj. pozycji, która pojawia się w systemie informatycznym przy wypełnianiu tabeli „opis wydatku” w ramach harmonogramu rzeczowo–finansowego.
Polecane poradniki, raporty i katalogi