Pomiń nawigację

Ścieżka Smart 1 nabór 2023

Tak, została wprowadzona taka funkcjonalność do Generatora Wniosków. Pole, wydruk PDF, widoczne jest obok pola Sprawdź poprawność i Zapisz.

Ścieżka Smart 1 nabór 2023

Personel B+R mogą stanowić osoby zatrudnione w formie umowy o pracę oraz umów zleceń. Mogą to być zarówno osoby będące pracownikami beneficjenta na podstawie umów o pracę, z którymi zostały zawarte dodatkowe umowy zlecenia na realizację prac B+R, jak również inne osoby nie zatrudnione na umowę o pracę, które mają zawartą z beneficjentem wyłącznie umowę zlecenie. Właściwą kategorią wydatków w tym przypadku jest kategoria 3.3.1 Personel projektu wskazana w Przewodniku kwalifikowalności wydatków dla priorytetu 1 FENG (załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów).

Osoby stanowiące Personel B+R wpisane z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie – zarówno zatrudnione na umowę o pracę, jak i na podstawie umowy zlecenie w kategorii 3.3.1 Personel projektu nie muszą być wybierane zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027

Osoby inne niż pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, które nie zostały wpisane z imienia i nazwiska we wniosku o dofinansowanie, muszą zostać wybrane zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027

Koszty wynagrodzenia osób wskazanych we wniosku z imienia i nazwiska nie powinny być ujmowane w kategorii kosztów Podwykonawstwo, lecz w kategorii Personel projektu.

W ramach personelu projektu (pozycja 3.3.1 z Przewodnika kwalifikowalności) nie mogą być uznane za kwalifikowane koszty świadczenia usług B+R w ramach umów B2B, w tym świadczonych przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą ani koszty świadczenia usług na podstawie umowy o dzieło. Umowy te powinny być ujmowane w kategorii 3.3.2 Usługi zewnętrzne (podwykonawstwo). W stosunku do takich kosztów, w każdym przypadku należy dokonać wyboru podwykonawcy zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027

 

Zrównoważona turystyka

Zgodnie z treścią wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków 2021-2027, VAT może być kosztem kwalifikowalnym w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT).

W projektach o wartości przekraczającej 5 mln EUR, VAT może być kwalifikowalny jedynie wówczas, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego.

Dodatkowo zgodnie z pkt. 6 podrozdziału 3.5. Wytycznych „zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, ani uczestnikowi projektu, czy innemu podmiotowi otrzymującemu wsparcie z EFS+, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.”

Należy mieć także na uwadze to, że zgodnie z powszechnie obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi, beneficjenci podejmujący działalność komercyjną zobowiązani są do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Obowiązek odnosi się do całego okresu, w jakim beneficjenci mogą nabyć prawo do odzyskania części poniesionego VAT, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, tj. nawet przez okres 10 lat i nie ogranicza się do okresu trwałości projektu.

Zrównoważona turystyka

Niezależnie od formy wsparcia,  z pomocą publiczną mamy do czynienia, o ile wsparcie:

a) dotyczy przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy) w rozumieniu unijnego prawa konkurencji

b) jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych,

c) udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,

d) ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),

e) grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.

a) Przedsiębiorca to każdy podmiot zaangażowany w działalność gospodarczą, niezależnie od jego formy prawnej i źródeł jego finansowania. Co więcej, nie ma znaczenia, czy jest to podmiot nastawiony na zysk czy też nie. Przedsiębiorcą może być również stowarzyszenie czy fundacja, które nie działają z zamiarem osiągania zysku. Należy podkreślić, iż przepisy prawa unijnego znajdują zastosowanie także w odniesieniu do podmiotów sektora publicznego prowadzących działalność gospodarczą, np. jednostek samorządy terytorialnego i ich spółek. Dlatego należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, czy wnioskodawca albo którykolwiek z jego partnerów prowadzą taką działalność, która może generalnie podlegać normalnym zasadom gry rynkowej (nawet jeśli w konkretnych warunkach motyw zysku jest wyłączony).

Działalnością gospodarczą, według unijnego prawa konkurencji, będzie zaś (rozumiane bardzo szeroko) oferowanie na rynku towarów bądź świadczenie na nim usług.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi w przypadku jakiejkolwiek sprzedaży towarów lub usług w związku z wykorzystaniem produktów projektu (infrastrukturą, środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi, czy nieruchomościami nabytymi w ramach projektu).

b) Dotyczy każdego przypadku gdy środki przekazywane przez organy władzy publicznej szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego oraz inne podmioty, którym powierzono rolę operatora środków publicznych.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi zawsze ze względu rodzaj środków oraz sposób ich przyznania.

c) Pomoc stanowi korzyść ekonomiczną, której przedsiębiorstwo nie uzyskałoby w normalnych warunkach: korzyści taką jest wsparcie finansowe o charakterze bezzwrotnym, a także pożyczki i kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, rozłożenie zobowiązań finansowych na raty o niższej niż rynkowa stopie oprocentowania, zwolnienia podatkowe, itp.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi zawsze ze względu na to, że przyznawana pomoc jest pomocą o charakterze bezzwrotnym.

d) Wsparcie ma charakter selektywny: Selektywność polega na tym, że pomoc finansowa jest udzielana konkretnemu podmiotowi, podmiotom danego sektora gospodarki, podmiotom działającym na określonym obszarze lub produkującym bądź handlującym określonymi towarami.

W ramach działania 5.1 FEPW udzielana pomoc ma charakter selektywny i wystąpi w każdym przypadku udzielenia pomocy w formie środków bezzwrotnych, w sytuacji gdy spełniona jest równocześnie przesłanka a). W przypadku gdy Beneficjent / Partner nie prowadzi bezpośrednio działalności, jednak infrastrukturę wykorzystuje inny przedsiębiorca także należy uznać, że pomoc publiczna przynosi korzyść w sposób selektywny określonym przedsiębiorstwom lub kategoriom przedsiębiorstw lub określonym sektorom gospodarki.

Przesłanka nie wystąpi jednak w przypadku gdy zarządzanie obiektem i środkami trwałymi zostało powierzone operatorowi, wybranemu w drodze otwartej procedury:

  • po przeprowadzeniu otwartej, przejrzystej, niedyskryminującej procedury, najlepiej w formie otwartego przetargu oraz
  • na podstawie umowy o prowadzenie/zarządzanie, która zagwarantuje, że infrastruktura będzie dostępna dla różnych użytkowników i różnych rodzajów działalności.

e) Wpływ na konkurencję i wymianę handlową jest zagadnieniem najtrudniejszym. Należy więc odwrócić problem. Udowodnienie, że dany środek (wsparcie) nie ma wpływu na wymianę handlową w UE jest trudne. Konieczne byłoby bowiem wykazanie, że przedsiębiorca nie posiada na rynku konkurentów lub jego działalność wpływa wyłącznie na rynek lokalny.
Warto jednak zaznaczyć, że wpływ na konkurencję, o którym mowa w kontekście pomocy publicznej, powinien być co najmniej uprawdopodobniony. Bez znaczenia natomiast pozostaje fakt, iż przedsiębiorca nie eksportuje swoich towarów/usług, ponieważ na tym samym rynku (lokalnym/krajowym) mogą one konkurować z analogicznymi produktami pochodzącymi z innych państw. Dla spełnienia tej przesłanki, wystarczy zatem, aby na rynku mogły konkurować ze sobą co najmniej dwa produkty, pochodzące z różnych państw członkowskich.

Przesłanka ma znaczenie wyłącznie w przypadku, gdy wszystkie wcześniejsze przesłanki wystąpią równocześnie. Oznacza to, że w przypadku gdy w wyniku realizacji projektu finansowanego w ramach działania 5.1 FEPW prowadzona będzie działalność gospodarcza bezpośrednio przez Beneficjenta / Partnera lub pośrednio, gdy operator nie będzie wybrany w procedurze konkurencyjnej, a produkt turystyczny będzie stanowił konkurencję dla co najmniej jednego produktu turystycznego występującego w jednym z państw członkowskich UE.

Erasmus dla młodych przedsiębiorców

Na stronie europejskiej stronie programu publikowane są najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami - strona w języku angielskim: https://www.erasmus-entrepreneurs.eu/page.php?cid=6

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Nie. Koszt realizacji usługi doradczej mającej na celu opracowanie mapy drogowej dla Wnioskodawcy jest niekwalifikowalny w ramach projektu i ponoszony jest ze środków Wnioskodawcy, tj. bez udziału grantu udzielanego w ramach naboru.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

O grant w ramach pilotażowego Programu mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorcy, którzy osiągnęli przychody ze sprzedaży na poziomie nie mniejszym, niż 3 miliony złotych, przynajmniej w dwóch z trzech zamkniętych lat obrotowych poprzedzających rok, w którym złożyli wniosek o powierzenie grantu.

Wymóg osiągnięcia minimalnego pułapu przychodowego na poziomie 3 mln PLN dotyczy danego, pojedynczego roku obrotowym. Wykazane kwoty przychodu z wybranych dwóch lat nie podlegają sumowaniu dla osiągnięcia minimalnego pułapu 3 mln PLN.

Przykładowo, składając wniosek o powierzenie grantu w 2022 r. wnioskodawca, którego rok obrotowy odpowiada roku kalendarzowemu, będzie musiał wykazać, że co najmniej w dwóch latach wybranych spośród lat: 2019, 2020 i 2021 osiągnął przychód nie mniejszy, niż 3 mln zł.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Wsparcie udzielane będzie małym i średnim przedsiębiorstwom prowadzącym czynną działalność gospodarczą w zakresie kodu PKD należącego do działu 31 (Produkcja mebli), zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007). W ramach tego działu uwzględnia się następujące podklasy kodów PKD:

  • 31.01.Z Produkcja mebli biurowych i sklepowych,
  • 31.02.Z Produkcja mebli kuchennych,
  • 31.03.Z Produkcja materaców,
  • 31.09.Z Produkcja pozostałych mebli.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

O grant w ramach pilotażowego Programu mogą ubiegać się wyłącznie mali lub średni przedsiębiorcy spełniający warunki określone w załączniku nr I do Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu. Tym samym mikroprzedsiębiorcy nie mogą ubiegać się o grant w tym konkursie.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Minimalny zakres Mapy drogowej został określony w Załączniku nr 6 do Regulaminu naboru. Mapa drogowa nie jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Podatek od towarów i usług VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w ramach projektu.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Tak. W ramach kryterium nr 5 Wkład władny ocenie podlega, czy Wnioskodawca posiada wymagany wkład własny niezbędny do realizacji projektu w wysokości nie mniejszej niż 15% kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu. Wnioskodawcy zapewniający wkład własny na realizację projektu powyżej 30% wydatków kwalifikowanych otrzymają dodatkowe punkty w ramach kryterium rozstrzygającego.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Robot przemysłowy to automatycznie sterowana, programowalna, wielozadaniowa - stacjonarna lub mobilna maszyna - o co najmniej 4 stopniach swobody, posiadająca właściwości manipulacyjne do celów zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
  2. jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
  3. jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
  4. jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Do robotów i manipulatorów nie zalicza się urządzeń sterowanych ręcznie oraz automatów do produkcji części, automatów kopiujących oraz urządzeń do ciągłego ruchu i manipulowania materiałami sypkimi i płynnymi.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Okres realizacji projektu rozumiany również jako okres kwalifikowalności wydatków, nie może przekraczać 18 miesięcy, licząc od dnia rozpoczęcia realizacji projektu określonego we wniosku.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

Mapa drogowa w przypadku pilotażu Robogrant to plan wdrożenia zmian w przedsiębiorstwie w zakresie cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji celem transformacji przedsiębiorstwa w kierunku Przemysłu 4.0.

Pilotażowy Program „Robogrant - pomoc na rozwój polskiej branży meblarskiej"

O grant w ramach naboru mogą ubiegać się wyłącznie przedsiębiorcy:

  1. mali lub średni prowadzący czynną działalność gospodarczą w zakresie kodu PKD należącego do działu 31 Produkcja mebli;
  2. prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru;
  3. którzy osiągnęli przychody ze sprzedaży na poziomie nie mniejszym, niż 3 miliony złotych, przynajmniej w dwóch z trzech zamkniętych latach obrotowych poprzedzających rok, w którym złożyli wniosek o powierzenie grantu.

Dofinansowanie - Baza Usług Rozwojowych

Wymagane jest, aby osoba prowadząca usługę rozwojową  posiadała doświadczenie zawodowe lub kwalifikacje (w tym również wykształcenie) odpowiednie do rodzaju i zakresu świadczonych usług, zdobytych lub nabytych nie wcześniej niż 5 lat przed datą opublikowania usługi rozwojowej (w przeciągu ostatnich 5 lat od daty publikacji danej usługi). Dostawca Usług powinien być w posiadaniu takich dokumentów, które potwierdzą zdobyte kwalifikacje i/lub doświadczenie zawodowe.

Należy pamiętać, że okres zdobytego doświadczenia zawodowego lub kwalifikacji nie może być starszy niż 5 lat. Tym samym, jeśli potencjalny trener posiada, np. wyłącznie wykształcenie wyższe adekwatne do zaplanowanej usługi rozwojowej i studia te zostały przez niego nabyte 7 lat temu i od tamtej pory nic nie robił w tematyce: nie świadczył usług, nie dokształcał się, nie pracował w danej branży) i zakresie planowanej usługi rozwojowej, to mamy do czynienia z przekroczeniem okresu 5 lat, a tym samym niespełnieniu potencjału kadrowego.

Dofinansowanie - Baza Usług Rozwojowych

Rozporządzenie nie nakłada na podmioty świadczące usługi rozwojowe obowiązku dostosowywania posiadanych przez nie nieruchomości. Wymogi muszą być spełnione jedynie w przypadku usług, w których zainteresowanie wyrazi osoba ze szczególnymi potrzebami. Jeżeli podmiot jest w stanie zapewnić dostępność w tym zakresie w inny sposób (np. poprzez wynajem odpowiedniej sali) jest to również możliwe. W tym przypadku kluczowy nie jest tytuł prawny do nieruchomości, ale możliwość zapewnienia udziału w usłudze osobie ze szczególnymi potrzebami.
Jednakże zmiany w zakresie dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami wchodzą w życie po upływie roku od dnia ogłoszenia nowego Rozporządzenia BUR, tj. od dnia 24 sierpnia 2024 r.

Dofinansowanie - Baza Usług Rozwojowych

W przypadku usług szkoleniowych, realizowanych na odległość za pomocą połączenia internetowego z wykorzystaniem urządzeń takich jak komputer, tablet, inne urządzenia mobilne, Dostawca Usług powinien zadbać o odpowiednie udokumentowanie obecności wszystkich Uczestników na szkoleniu (np. poprzez monitorowanie czasu zalogowania do platformy i wygenerowanie z systemu raportu na temat obecności/ aktywności uczestników, czy też zebranie od uczestników potwierdzeń przekazanych mailem, że uczestniczyli w szkoleniu) oraz sporządzenie listy obecności na szkoleniu. 

Dofinansowanie - Baza Usług Rozwojowych

W przypadku usługi doradczej (tj. doradztwo biznesowe, coachingu, mentoringu) realizowanej na odległość za pomocą połączenia internetowego z wykorzystaniem urządzeń takich jak komputer, tablet, inne urządzenia mobilne, obowiązkowym dokumentem potwierdzającym realizację jest raport z wykonania usługi zawierający co najmniej:

  1. dane Uczestnika usługi;
  2. dane doradcy;
  3. termin usługi, uwzględniający zakres godzinowy;
  4. szczegółowy zakres doradztwa;
  5. wypracowane w wyniku usługi dokumenty (jeżeli dotyczy);
  6. rekomendacje/wytyczne/zalecenia dotyczące dalszych kroków, które powinien podjąć Uczestnik usługi (jeżeli dotyczy).

Raport z wykonania usługi doradczej przygotowuje doradca, uzupełniając go na bieżąco po każdej sesji, a następnie po zakończeniu usługi podpisuje go i przesyła mailem do Uczestnika usługi.