Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości informuje o aktualizacji listy ocenionych projektów.
Aktualizacja dotyczy umieszczenia dwóch projektów na liście projektów wybranych do dofinansowania w wyniku przeprowadzenia procedury odwoławczej oraz przeniesienia dwóch projektów z listy projektów wybranych do dofinansowania na listę projektów, które otrzymały ocenę negatywną w wyniku ponownej oceny, o której mowa w § 9 ust. 3 Regulaminu wyboru projektów.
Listy projektów ocenionych pozytywnie i negatywnie po aktualizacji znajdują się w zakładce „Wyniki i archiwum”
Ścieżka Smart 1 nabór 2023
Zwiększenie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw.
-
7 lutego 2023
Ogłoszenie konkursu
-
21 lutego 2023
Start składania wniosków
-
9 maja 2023
Koniec przyjmowania wniosków
Miejsce realizacji projektu
Polska
Zasięg terytorialny projektu
Polska i zagranica
Dla kogo
MŚP
Nabór został zakończony
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw, ukierunkowane na wdrażanie innowacji produktowych lub procesowych oraz cyfryzację i transformację przedsiębiorstw w kierunku zrównoważonego rozwoju, jak również internacjonalizację przedsiębiorstw i wzrost kompetencji kadr.
O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie mikro, mali i średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Modułowość
Projekt może składać się maksymalnie z siedmiu różnych modułów. Moduły w ramach projektu mogą być realizowane w sposób linearny (realizacja danego modułu jest kontynuacją innego modułu) lub nielinearny (moduły realizowane niezależnie). Wsparcie w Ścieżce SMART może być udzielone na realizację projektów obejmujących:
- prowadzenie prac badawczo-rozwojowych,
- wdrożenie wyników prac B+R,
- rozbudowę infrastruktury badawczej,
- transformację cyfrową lub zieloną przedsiębiorstwa
- oraz internacjonalizację przedsiębiorstwa i podnoszenie kompetencji kadr.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować co najmniej jeden z dwóch modułów: moduł B+R lub moduł wdrożenie innowacji.
Moduł B+R
Moduł B+R obejmuje dofinansowanie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych prowadzących do opracowania innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej w skali kraju. Wsparciu podlegać może kompleksowy proces badawczy lub jego wybrana część.
Moduł wdrożenie innowacji
Moduł obejmuje dofinansowanie wdrożenia w przedsiębiorstwie wyników prac B+R, posiadanych przez Wnioskodawcę lub będących efektem realizacji modułu B+R. Wyniki prac B+R muszą prowadzić do powstania innowacji produktowej lub procesowej, co najmniej na poziomie krajowym. Wsparcie w tym module udzielane jest w formie dotacji warunkowej, która częściowo podlega zwrotowi – szczegółowe warunki reguluje umowa o dofinansowanie.
Projekt dodatkowo może obejmować maksymalnie pięć modułów fakultatywnych. Moduły te dotyczą działań związanych z:
- budową lub rozbudową infrastruktury B+R,
- promocją produktów na rynkach zagranicznych,
- ochroną własności przemysłowej,
- podnoszeniem kompetencji kadr,
- zieloną i cyfrową transformacją przedsiębiorstw.
Realizacja modułów może być ze sobą powiązana lub mogą być realizowane niezależnie, z zastrzeżeniem, że moduł kompetencje musi obejmować działania wspierające realizację zadań w pozostałych zaplanowanych modułach.
Moduł infrastruktura B+R
Moduł umożliwia dofinansowanie utworzenia lub rozbudowy centrum badawczo-rozwojowego na terytorium RP. Centrum badawczo-rozwojowe musi umożliwiać realizację określonej we wniosku agendy badawczej prowadzącej do powstania innowacji produktowej lub procesowej w skali kraju.
Moduł cyfryzacja
Moduł umożliwia dofinansowanie transformacji cyfrowej oraz zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Działania zaplanowane w module muszą prowadzić do wdrożenia innowacji produktowej lub procesowej przynajmniej na poziomie przedsiębiorstwa.
Moduł zazielenienie przedsiębiorstw
Moduł umożliwia dofinansowanie działań ukierunkowanych na zieloną transformację przedsiębiorstwa. Działania mogą dotyczyć usprawnienia gospodarki odpadami, zwiększenia efektywności energetycznej, zmniejszenia zanieczyszczeń, efektywniejszej gospodarki materiałowej, ekoprojektowania czy weryfikacji technologii środowiskowych.
Moduł kompetencje
Wsparcie udzielane w module umożliwia doskonalenie kompetencji pracowników i osób zarządzających, zdobywanie przez nich nowych umiejętności oraz wiedzy, a także nabywanie kwalifikacji.
Moduł internacjonalizacja
Moduł obejmuje działania związane z promocją zagraniczną produktów wnioskodawcy oraz działania dotyczące uzyskania ochrony praw własności przemysłowej lub ich obrony w przypadku ich naruszenia.
Wideo
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinię
Dokumenty
- Ogłoszenie o konkursie - obowiązujące od 30.03.2023
- Regulamin wyboru projektów - obowiązuje od 29.09.2023
-
Lista Krajowych Inteligentnych Specjalizacji
Zał. 1 do Regulaminu wyboru projektów -
Przewodnik kwalifikowalności wydatków - obowiązuje od 6.04.2023
Zał. 2 do Regulaminu wyboru projektów -
Kryteria wyboru projektów - wspólne i rankingujace
Zał. 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Kryteria wyboru projektów - moduły
Zał. 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Słowniczek - obowiązuje od 29.09.2023
Zał. 6 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór wniosku o dofinansowanie
Obowiązuje od 21.02.2023 r. - Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowiązuje od 6.04.2023
-
Model finansowy - obowiązuje od 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązuje od 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązuje od 29.09.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów - Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska - obowiązuje od 31.10.2023
- Pobierz wszystko
-
Szczegółowe warunki realizacji modułów
Zał. 1 do Umowy -
Zestawienie wskaźników monitorowania projektu
Zał. 4 do Umowy -
Wyciąg z zapisów Podręcznika w zakresie informacji i promocji
Zał. 5 do Umowy -
Proponowane pomniejszenia
Zał. 6 do Umowy - Pobierz wszystko
- Wzór karty pracy pracownika
- Lista dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie
- Oświadczenie de minimis
- Oświadczenie o aktualności danych
- Oświadczenie o niepozostawaniu w związku małżeńskim
- Oświadczenie o prowadzeniu dzialności w SSE
- Oświadczenie o prowadzeniu rachunku bankowego przeznaczonego do rozliczeń projektu
- Oświadczenie o spełnianiu kryteriów MSP
- Oświadczenie o sytuacji ekonomicznej
- Oświadczenie w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy
- Oświadczenie współmałżonka-zgoda na zawarcie umowy
- Wniosek o dodanie osoby zarządzającej projektem
- Instrukcja CST2021 dla beneficjentów
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- Wzór deklaracji wekslowej dla osób fizycznych
- Wzór deklaracji wekslowej dla osób prawnych
- Wzór weksla
- Zalecenia dotyczące prawidłowego wypełniania weksla in blanco i deklaracji
- Pobierz wszystko
-
Ścieżka oceny projektów w 1. naborze SMART
Skorzystaj z dodatkowych informacji i narzędzi - Kryteria SMART 1 - Lista sprawdzająca
- Analiza powodów negatywnej oceny - 1 nabór ścieżka SMART
- Pobierz wszystko
- Analiza zgodności projektu z polityką ochrony środowiska - obowiązywał do 31.10.2023
- Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 28.09.2023
-
Słowniczek - obowiązywał do 28.09.2023
Zał. 6 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 28.09.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 4.05.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Przewodnik kwalifikowalności wydatków
Zał. 2 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór wniosku o dofinansowanie
Obowiązywał do 20.02.2023 r. - Regulamin wyboru projektów - obowiązywał do 21.02.2023
-
Przewodnik kwalifikowalności wydatków - obowiązywał do 21.02.2023
Zał. 2 do Regulaminu wyboru projektów -
Wzór umowy o dofinansowanie - obowiązywał do 21.02.2023
Zał. 4 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - obowiązywał do 22.02.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązywała do 22.02.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Ogłoszenie o naborze - obowiązujące do 30.03.2023
- Regulamin naboru - obowiązujący do 30.03.2023
- Model finansowy - obowiązujący do 30.03.2023
- Model finansowy - instrukcja obowiązująca do 30.03.2023
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu - obowizująca do 6.04.2023
- Przewodnik kwalifikowalności wydatków - obowiązywał do 6.04.2023
-
Model finansowy - obowiązywał od 30.03.2023 do 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów -
Model finansowy - instrukcja - obowiązuje od 30.03.2023 do 18.04.2023
Zał. 5 do Regulaminu wyboru projektów - Regulamin wyboru projektów - obowiązywał od 30.03.2023 do 2.07.2023
- Pobierz wszystko
FAQ
Dodatkowe materiały informacyjne, dostępne są w zakładce Dokumenty – Materiały pomocnicze na stronie internetowej poświęconej naborom do ścieżki SMART:
- Ścieżka oceny projektów w 1. naborze SMART przedstawia proces oceny wniosków złożonych w ramach I naboru
- Kryteria SMART 1 - Lista sprawdzająca Materiał techniczny, pomocniczy, które można wykorzystać jako "listę sprawdzającą", czy projekt zawiera niezbędne informacje potrzebne do oceny w każdym z aspektów danego kryterium.
- Analiza powodów negatywnej oceny - 1 nabór ścieżka SMART Opracowanie „Przyczyny negatywnej oceny wniosków złożonych w 1. Naborze do „ścieżki SMART” dla MŚP” zawiera analizę przyczyn negatywnej oceny oraz wskazówki dla przedsiębiorców na co zwrócić uwagę w przyszłych naborach do ścieżki SMART.
Zgodnie z § 6 ust 6 Regulaminu wyboru projektów, ze strony wnioskodawcy maksymalnie 4 przedstawicieli wnioskodawcy, którzy powinni mieć pełną wiedzę o ocenianym projekcie i być upoważnieni do reprezentacji wnioskodawcy podczas Panelu.
W dokumentacji konkursowej nie jest zabronione by zadania realizowane w ramach podwykonawstwa były realizowane zdalnie. Będzie to zależało od specyfiki zadań zaplanowanych w module. Dodatkowo, należy wskazać, że będzie to również przedmiotem oceny.
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków, koszty pośrednie rozliczane są metoda ryczałtową i stanowią 25% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich dotyczących modułu B+R z wyjątkiem usług zewnętrznych (podwykonawstwo). Kwoty ryczałtowe to jedna z uproszczonych metod rozliczania wydatków. Zgodnie z § 2 ust. 21 umowy o dofinansowanie, wydatki rozliczone za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków są traktowane jako wydatki poniesione. Beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów na potwierdzenie poniesienia wydatków. Ponadto zgodnie z § 2 ust. 19 umowy o dofinansowanie, w przypadku rozliczenia wydatków w formie stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych, warunkiem wypłaty dofinansowania lub zatwierdzenia wniosku o płatność rozliczającego zaliczkę jest osiągnięcie wskaźników produktu właściwych do rozliczenia stawki jednostkowej lub osiągnięcie wskaźników produktu lub wykonanie zadań właściwych dla kwot ryczałtowych określonych w załączniku 1 do Umowy. Rozliczenie wydatków polega na wykazaniu we wniosku o płatność wykonania zadań i osiągnięcia wskaźników produktu właściwych do rozliczenia stawki jednostkowej lub kwoty ryczałtowej lub na zwrocie niewykorzystanych środków w przypadku nieosiągnięcia wskaźników i niewykonania zadań.
Przygotowując Harmonogram finansowy do każdego modułu należy zaplanować wydatki i uprawdopodobnić, że są one racjonalne i uzasadnione z punktu widzenia zakresu i celu modułu oraz zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań. Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić w dokumentacji aplikacyjnej sposób przeprowadzenia rozeznania rynku oraz wskazać źródła danych, na podstawie których określono kwoty poszczególnych wydatków. Zatem uzasadniając zadeklarowane wydatki należy wskazać kwoty najbardziej zbliżone do cen rynkowych, niezawyżone i niezaniżone. Natomiast w modelu finansowym prognozuje się wszystkie wydatki/koszty w cenach stałych tj. bez uwzględnienia inflacji. Zmiana wartości pieniądza w czasie jest ujęta w stopie dyskontowej, którą uzupełnia Wnioskodawca w zakładce ,,Założenia" w modelu finansowym. Wskazane w pytaniu koszty, które są przewidywane do poniesienia w trakcie realizacji projektu będą w kolejnych latach przeliczane o współczynniki dyskonta. Aktualna stopa dyskonta, którą należy przyjąć to 4%. Informacja o ewentualnej zmianie stopy dyskontowej będzie opublikowana na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w ogłoszeniu o naborze wniosków. Jeżeli przedsiębiorstwo np. w regulaminie płac ma zapis, że podnosi wynagrodzenie wraz z inflacją - to może określić w każdym roku wyższe wartości wynagrodzenia. Dotyczy się to również pozostałych wskazanych pozycji kosztowych. W takiej sytuacji wymaga się, żeby Wnioskodawca wyjaśnił na jakiej podstawie przyjął zmianę wartości pozycji kosztowych w kolejnych latach w modelu finansowym. Wyjaśnienia dotyczące zmian wartości pozycji kosztowych Wnioskodawca opisuje w polu ,,Komentarz'' w zakładce Koszty operacyjne w modelu finansowym.
Tak, po okresie trwałości.
Wnioskodawca powinien zadeklarować koszty kwalifikowane do dofinansowania oddzielnie dla każdego modułu w Harmonogramie wydatków dotyczącym konkretnego modułu. Kategorie wydatków do każdego modułu zostały opisane w Przewodniku kwalifikowalności wydatków. W module Infrastruktura B+R nie wyodrębniono kategorii kosztów dotyczącej kosztów pracy.
Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności wydatków w module B+R wskazano, że limit na podwykonawstwo, tzn.: wartość prac realizowanych na zasadzie podwykonawstwa wynosi 70% kosztów kwalifikowalnych badań przemysłowych i prac rozwojowych ponoszonych w module B+R. Jednocześnie należy wskazać, że w module B+R nie ma możliwości finansowania w ramach Regionalnej pomocy inwestycyjnej, a wszelkie kategorie zostały opisane w ww. przewodniku.
Aktualizacja odpowiedzi 30.05.23
Moduł B+R może obejmować więcej niż jedną innowację. Natomiast w ramach modułu infrastruktura B+R należy opisać działania podejmowane w ramach agendy badawczej zaplanowanej przynajmniej na okres realizacji i okres trwałości projektu. Co do zasady agenda badawcza może, lecz nie musi dotyczyć prac będących następstwem (rozwijaniem opracowanych produktów) wyników prac B+R uzyskanych w module B+R. Przy czym należy mieć na uwadze, że wszelkie prace zaplanowane w agendzie badawczej muszą prowadzić do opracowania innowacji co najmniej w skali kraju. Zatem w takim przypadku prace będące następstwem posiadanych już (i zakończonych) wyników prac B+R, muszą prowadzić do opracowania kolejnej innowacji co najmniej w skali kraju. Natomiast infrastruktura badawcza nabyta w ramach modułu Infrastruktura B+R, do końca okresu trwałości projektu może być wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań wskazanych w agendzie badawczej. Jeżeli prace zaplanowane w module B+R są zawarte w agendzie badawczej realizowanej w module Infrastruktura B+R, wtedy nabyta w module infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana do realizacji prac w module B+R.
Tak, w ramach modułu B+R można prowadzić tylko jeden projekt badawczy. Natomiast w ramach modułu infrastruktura B+R należy opisać działania podejmowane w ramach agendy badawczej zaplanowanej przynajmniej na okres realizacji i okres trwałości projektu. Co do zasady agenda badawcza może, lecz nie musi dotyczyć prac będących następstwem (rozwijaniem opracowanych produktów) wyników prac B+R uzyskanych w module B+R. Przy czym należy mieć na uwadze, że wszelkie prace zaplanowane w agendzie badawczej muszą prowadzić do opracowania innowacji co najmniej w skali kraju. Zatem w takim przypadku prace będące następstwem posiadanych już (i zakończonych) wyników prac B+R, muszą prowadzić do opracowania kolejnej innowacji co najmniej w skali kraju. Natomiast infrastruktura badawcza nabyta w ramach modułu Infrastruktura B+R, do końca okresu trwałości projektu może być wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań wskazanych w agendzie badawczej. Jeżeli prace zaplanowane w module B+R są zawarte w agendzie badawczej realizowanej w module Infrastruktura B+R, wtedy nabyta w module infrastruktura badawcza będzie wykorzystywana do realizacji prac w module B+R.
Moduł Infrastruktura B+R dotyczy realizacji inwestycji, w ramach której zostanie utworzone lub rozbudowane centrum badawczo-rozwojowe. Kupowana infrastruktura musi być niezbędna do realizacji agendy przewidującej prace B+R. Efektem prac B+R wskazanych w agendzie musi być opracowanie innowacji produktowej lub innowacji w procesie biznesowym, co najmniej w skali polskiego rynku. Nie znając szczegółowych założeń, nie można wskazać czy zakup auta będzie mógł zostać uznany za kwalifikowalny. Zaplanowane w ramach poszczególnych modułów wydatki muszą być racjonalne i uzasadnione z punktu widzenia zakresu i celu modułu oraz zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań oraz zgodne z katalogiem wydatków w ramach modułów. Wnioskodawca musi swój wybór uzasadnić, co będzie podlegało ocenie ekspertów.
Polecane poradniki, raporty i katalogi
Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować
Wyniki i archiwum
Lista projektów
Lista projektów – Aktualizacja nr 2
- Ścieżka SMART nabór 1 2023 projekty pozytywne – Aktualizacja nr 2
- Ścieżka SMART nabór 1 2023 projekty negatywne – Aktualizacja nr 2
Lista projektów – Aktualizacja nr 1
- Ścieżka SMART nabór 1 2023 projekty pozytywne – Aktualizacja nr 1
- Ścieżka SMART nabór 1 2023 projekty negatywne – Aktualizacja nr 1
Lista projektów
Skład KOP