Pomiń nawigację

Materiały wideo

Software house od kuchni. Jak prowadzić biznes w branży IT? Rozmowa z Radosławem Wosikiem [Appstronauts]

Data publikacji: 09.11.2023 Czas trwania:

Szacuje się, że w Polsce jest ponad 100 tysięcy podmiotów zajmujących się szerokorozumianą produkcją oprogramowania. Jednak znakomita większość z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze i jednocześnie podwykonawcy dla większych firm na kontraktach b2b. Podmiotów dysponujących zorganizowanymi zespołami jest znacznie mniej – jakieś półtora tysiąca. W Polsce są one najczęściej określane mianem software house’ów.

– Software house to jest ‘polska’ nazwa. Nigdzie na świecie nie jest ona wykorzystywana. Takie firmy [za granicą] określa się jako Software Development Company, czyli firmę wytwarzająca oprogramowanie. Jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się ona tworzeniem oprogramowania [na indywidualne zamówienie klientów]. Produktami końcowymi są najczęściej aplikacje mobilne, webowe, różne platformy internetowe, sklepy, strony www, czy też różne skomplikowane systemy biznesowe – mówi Radosław Wosik, współzałożyciel i dyrektor operacyjny warszawskiego software house’u Appstronauts.

Swoją przygodę z branżą IT zaczął jeszcze podczas studiów, kiedy to zatrudnił się w jednej z korporacji. Jednak praca na etacie nie trwała zbyt długo. Kierowany ambicją i natchniony duchem przedsiębiorczości postanowił założyć z kolegą ze studiów własną firmę zajmująca się tworzeniem oprogramowania. Początki nie były łatwe. A rzeczywistość już wielokrotnie pokazała, że potrafi być nieprzewidywalna i rzucać kolejne wyzwania firmom z branży – COVID-19 i wojna w Ukrainie mocno namieszały w sektorze IT, nierzadko zmuszając zarządy software house’ów do podejmowania trudnych decyzji i rewidowania dotychczasowych strategii rozwoju.

– Zakładając taki biznes trzeba mieć pewien kapitał zapasowy, żeby po paru niezapłaconych fakturach nie utonąć w długach. Dużym wyzwaniem jest też zrekrutowanie i utrzymanie odpowiedniej kadry – zwraca uwagę nasz rozmówca, którego firma generuje już 50 procent przychodów za granicą.

Branża nowych technologii jest jedną z najdroższych w utrzymaniu, głównie ze względu na wysokie koszty zatrudnienia specjalistów. Konkurencja wśród wytwórców oprogramowania jest dosyć ciasna ponieważ w większości przypadków konkuruje się nie tyle na rynku krajowym, co na rynku regionalnym, a nawet globalnym.

Jak z tymi wyzwaniami poradził sobie współzałożyciel Appstronauts, jak wyglądała jego droga od programisty do szefa sprzedaży, w jaki sposób poznaje klientów, jak udało mu się wyjść z COVID-owej opresji oraz jakie cechy pozwalają przetrwać firmom w tym niezwykle wymagającym środowisku, dowiecie się słuchając naszego podcastu!

Najważniejsze zagadnienia poruszone podczas rozmowy:

  • 3:00 Co to jest ‘software house’? Angielskojęzyczna nazwa znana tylko w Polsce
  • 4:15 Opuścić korporacyjne szeregi.
  • 6:00 Trudne początki prowadzenia własnego biznesu – finansowanie, podział obowiązków, uczenie się na własnych błędach i wyciąganie wniosków.
  • 9:30 Od programisty do szefa sprzedaży – praktyka czyni mistrza.
  • 11:00 Klient software house’u, czyli kto?
  • 12:00 Sztuczna Inteligencja, Uczenie Maszynowe , IT w Chmurze i Big Data, czyli cyfryzacja przedsiębiorstw w natarciu.
  • 15:00 Domek z ogródkiem czy willa z basenem i wielkim ogrodem? O współpracy z klientami i realizacji projektów IT w praktyce – cele, terminy, harmonogramy, budżet. Na czym to polega i jak wygląda krok po kroku?
  • 21:50 Zarządzanie relacjami z klientami – aktywne poszukiwanie, kampanie marketingowe, udział w targach branżowych.
  • 24:00 Wejść tam, gdzie nie wchodzącą inni, skalowanie zasobów do potrzeb i „chemia” z klientem receptą na sukces.
  • 26:56 COVID-19 uderza w branżę – wychodzenie z kryzysu i budowanie długofalowej strategii rozwoju

Posłuchaj naszych pozostałych podcastów!