Pomiń nawigację

8 maja 2024 r.

Centrum przesiadkowe w Białymstoku ze wsparciem Funduszy Europejskich

Miasto Białystok zakończyło realizację projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)” realizowanego w ramach Programu Polska Wschodnia. Całkowita wartość projektu wyniosła ponad 212 mln zł, z czego niemal 154 mln zł to dofinansowanie z Funduszy Europejskich.

Projekt „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku” był realizowany w ramach działania „Zrównoważony transport miejski” z Programu Polska Wschodnia 2014-2020. Celem konkursu było sfinansowanie inwestycji na rozbudowę lub stworzenie nowych, zintegrowanych i ekologicznych sieci transportu miejskiego.

Głównym założeniem projektu była budowa centrum przesiadkowego w Białymstoku w rejonie dworca PKP i PKS. Ponadto wybudowano przejście pieszo-rowerowe pod torami PKP na przedłużeniu ul. Św. Rocha, którego koszt wyniósł ponad 50 mln zł.  

W ramach projektu przebudowano również układ drogowy wokół centrum przesiadkowego. Przebudowa dotyczyła ul. Bohaterów Monte Cassino od ul. Św. Rocha wraz ze skrzyżowaniem ulic: Kard. St. Wyszyńskiego i Bohaterów Monte Cassino, a także ul. Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą M. Kopernika i ul. Młynową.

Całkowita długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji miejskiej wyniosła ponad 65 km. Ponadto zakupiono 20 sztuk autobusów elektrycznych i 20 stacji wolnego ładowania instalowanych na zajezdniach operatorów oraz 3 ładowarki warsztatowe.

Dzięki Programowi Polska Wschodnia miasto Białystok zrealizowało także dwa inne projekty – „Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej” oraz „Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Białymstoku”. Łączna wartość projektów realizowanych przez Białystok wyniosła prawie 521 mln zł, z czego wkład UE to ponad 362 mln zł.

Realizacja projektów wpłynie na upłynnienie ruchu transportu miejskiego w zatłoczonych obszarach miasta, integrację transportu publicznego z komunikacją indywidualną, lepsze wykorzystanie przyjaznego środowisku systemu transportu publicznego dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo realizowane inwestycje objęły usługą przewozów pasażerskich obszarów dotąd nim nieobsługiwanych.

Może Cię zainteresować

Opublikowano: 08.05.2024 18:06
Poprawiono: 13.05.2024 12:07
Modyfikujący: izabela_skolimowska
Udostępniający: katarzyna_mikstacka
Autor dokumentów: