Pomiń nawigację

Zrównoważona turystyka

Niezależnie od formy wsparcia,  z pomocą publiczną mamy do czynienia, o ile wsparcie:

a) dotyczy przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy) w rozumieniu unijnego prawa konkurencji

b) jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych,

c) udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,

d) ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),

e) grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.

a) Przedsiębiorca to każdy podmiot zaangażowany w działalność gospodarczą, niezależnie od jego formy prawnej i źródeł jego finansowania. Co więcej, nie ma znaczenia, czy jest to podmiot nastawiony na zysk czy też nie. Przedsiębiorcą może być również stowarzyszenie czy fundacja, które nie działają z zamiarem osiągania zysku. Należy podkreślić, iż przepisy prawa unijnego znajdują zastosowanie także w odniesieniu do podmiotów sektora publicznego prowadzących działalność gospodarczą, np. jednostek samorządy terytorialnego i ich spółek. Dlatego należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, czy wnioskodawca albo którykolwiek z jego partnerów prowadzą taką działalność, która może generalnie podlegać normalnym zasadom gry rynkowej (nawet jeśli w konkretnych warunkach motyw zysku jest wyłączony).

Działalnością gospodarczą, według unijnego prawa konkurencji, będzie zaś (rozumiane bardzo szeroko) oferowanie na rynku towarów bądź świadczenie na nim usług.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi w przypadku jakiejkolwiek sprzedaży towarów lub usług w związku z wykorzystaniem produktów projektu (infrastrukturą, środkami trwałymi, wartościami niematerialnymi i prawnymi, czy nieruchomościami nabytymi w ramach projektu).

b) Dotyczy każdego przypadku gdy środki przekazywane przez organy władzy publicznej szczebla centralnego, regionalnego i lokalnego oraz inne podmioty, którym powierzono rolę operatora środków publicznych.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi zawsze ze względu rodzaj środków oraz sposób ich przyznania.

c) Pomoc stanowi korzyść ekonomiczną, której przedsiębiorstwo nie uzyskałoby w normalnych warunkach: korzyści taką jest wsparcie finansowe o charakterze bezzwrotnym, a także pożyczki i kredyty o preferencyjnym oprocentowaniu, rozłożenie zobowiązań finansowych na raty o niższej niż rynkowa stopie oprocentowania, zwolnienia podatkowe, itp.

W ramach działania 5.1 FEPW przesłanka wystąpi zawsze ze względu na to, że przyznawana pomoc jest pomocą o charakterze bezzwrotnym.

d) Wsparcie ma charakter selektywny: Selektywność polega na tym, że pomoc finansowa jest udzielana konkretnemu podmiotowi, podmiotom danego sektora gospodarki, podmiotom działającym na określonym obszarze lub produkującym bądź handlującym określonymi towarami.

W ramach działania 5.1 FEPW udzielana pomoc ma charakter selektywny i wystąpi w każdym przypadku udzielenia pomocy w formie środków bezzwrotnych, w sytuacji gdy spełniona jest równocześnie przesłanka a). W przypadku gdy Beneficjent / Partner nie prowadzi bezpośrednio działalności, jednak infrastrukturę wykorzystuje inny przedsiębiorca także należy uznać, że pomoc publiczna przynosi korzyść w sposób selektywny określonym przedsiębiorstwom lub kategoriom przedsiębiorstw lub określonym sektorom gospodarki.

Przesłanka nie wystąpi jednak w przypadku gdy zarządzanie obiektem i środkami trwałymi zostało powierzone operatorowi, wybranemu w drodze otwartej procedury:

  • po przeprowadzeniu otwartej, przejrzystej, niedyskryminującej procedury, najlepiej w formie otwartego przetargu oraz
  • na podstawie umowy o prowadzenie/zarządzanie, która zagwarantuje, że infrastruktura będzie dostępna dla różnych użytkowników i różnych rodzajów działalności.

e) Wpływ na konkurencję i wymianę handlową jest zagadnieniem najtrudniejszym. Należy więc odwrócić problem. Udowodnienie, że dany środek (wsparcie) nie ma wpływu na wymianę handlową w UE jest trudne. Konieczne byłoby bowiem wykazanie, że przedsiębiorca nie posiada na rynku konkurentów lub jego działalność wpływa wyłącznie na rynek lokalny.
Warto jednak zaznaczyć, że wpływ na konkurencję, o którym mowa w kontekście pomocy publicznej, powinien być co najmniej uprawdopodobniony. Bez znaczenia natomiast pozostaje fakt, iż przedsiębiorca nie eksportuje swoich towarów/usług, ponieważ na tym samym rynku (lokalnym/krajowym) mogą one konkurować z analogicznymi produktami pochodzącymi z innych państw. Dla spełnienia tej przesłanki, wystarczy zatem, aby na rynku mogły konkurować ze sobą co najmniej dwa produkty, pochodzące z różnych państw członkowskich.

Przesłanka ma znaczenie wyłącznie w przypadku, gdy wszystkie wcześniejsze przesłanki wystąpią równocześnie. Oznacza to, że w przypadku gdy w wyniku realizacji projektu finansowanego w ramach działania 5.1 FEPW prowadzona będzie działalność gospodarcza bezpośrednio przez Beneficjenta / Partnera lub pośrednio, gdy operator nie będzie wybrany w procedurze konkurencyjnej, a produkt turystyczny będzie stanowił konkurencję dla co najmniej jednego produktu turystycznego występującego w jednym z państw członkowskich UE.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Instrukcje obsługi systemów są dostępne na stronach Operatorów. W przypadku braku instrukcji, należy skontaktować się z wybranym Operatorem w celu uzyskania szczegółowych informacji.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Bazując na analizie wyzwań, przed którymi stają menedżerowie HR, wypracowano listę kompetencji, których uzyskanie / wzmocnienie może istotnie wpływać na skuteczność działań w omawianym zakresie.

Lista kompetencji:

  1. Przygotowanie organizacji do wyzwań rynku pracy,
  2. Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy,
  3. Zarządzanie wiekiem i współpracą międzypokoleniową,
  4. Zarządzanie różnorodnością i wielokulturowością w organizacji,
  5. Umiejętność wdrożenia zasady równości szans, niedyskryminacji i transparentności,
  6. Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową,
  7. Wdrażanie nowych modeli i form organizacji pracy,
  8. Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi,
  9. Wykorzystanie procesów migracyjnych w wewnątrzorganizacyjnej polityce HR,
  10. Orientacja w biznesie i uwarunkowaniach społeczno-kulturowych,
  11. Digital - wykorzystanie narzędzi i systemów ICT w obszarze HR,
  12. Analityka w procesach HR w kontekście zmian rynku pracy,
  13. Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników – zgodnie z nowymi wyzwaniami rynku pracy,
  14. Zarządzanie procesami technologicznego wsparcia pracy.
  15. Budowa prorodzinnej kultury pracy.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o wsparcie za pośrednictwem systemów teleinformatycznych operatorów, wśród których znajdują się:

  • HRP GRANTS sp. z o.o. : Przepis na rozwój – Akademia HR,
  • Łódzka Izba Przemysłowo-Handlowa : Akademia HR – doskonalenie kompetencji kadry zarządzającej zasobami ludzkimi
  • Puławskie Centrum Przedsiębiorczości : UPSKILLING HR,
  • Agencja Rozwoju Regionalnego MARR S.A. : Akademia HR – czas na zmiany,
  • Instytut ADN spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. : Akademia HR. Szkolenia i doradztwo z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi dla przedsiębiorstw i ich pracowników,
  • Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.: AKADEMIA HR – dostosuj firmę do wymagań jutra,
  • CERTES sp. z o.o. : NA WYŻSZYM POZIOMIE – KWALIFIKACJE DLA HR,
  • Stowarzyszenie „Centrum Rozwoju Ekonomicznego Pasłęka”: Menadżer HR,
  • TECHPAL sp. z o.o. : AKADEMIA HR. Profesjonalne kadry HR kluczem do rozwoju przedsiębiorstw.

Link: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/akademia-hr-oferta-dla-przedsiebiorcow#programy.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Wsparcie można przeznaczyć na usługi szkoleniowe i doradcze z Bazy Usług Rozwojowych, dzięki którym osoby odpowiedzialne za politykę personalną firmy tj.: właściciele pełniący funkcje kierownicze, kadra HR, kadra menadżerska, pracownicy, wobec których właściciele mają plany związane z awansem na stanowisko kierownicze nabędą, utrzymają lub rozwiną kompetencje w obszarze HR. Dofinansowanie można wykorzystać na usługi rozwojowe odpowiadające na potrzeby zidentyfikowane w autodiagnozie oraz wynikające z OKHR.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Szczegółowe informacje dot. konkursu „Akademia HR – oferta dla przedsiębiorców” dostępne są na stronie: https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/akademia-hr-oferta-dla-przedsiebiorcow oraz na stronach internetowych Operatorów.

Akademia HR - oferta dla przedsiębiorców

Termin składania zgłoszeń trwa od 25 marca 2024 r. do 30 listopada 2026 r. Nabory są prowadzone przez dziewięciu Operatorów oraz odbywają się w rundach. Szczegółowe harmonogramy naborów są dostępne na stronach internetowych Operatorów.