Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Informujemy, że do dnia 07.06.2024 r. możliwe jest zgłaszanie przez Wnioskodawców pytań dotyczących prowadzonego naboru w ramach FEPW - działanie 3.1 Zrównoważona mobilność miejska (nabór konkurencyjny – konkurs 2). Termin ten umożliwi opublikowanie odpowiedzi w bazie FAQ przed zakończeniem naboru.
Dokumentacja konkursowa dostępna na stronie działania FEPW 3.1 Zrównoważona mobilność miejska.
Zrównoważona mobilność miejska - nabór konkurencyjny
Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
-
28 marca 2024
Ogłoszenie konkursu
-
11 kwietnia 2024
Start składania wniosków
-
27 czerwca 2024
Koniec przyjmowania wniosków
Miejsce realizacji projektu
województwa: świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie, lubelskie, region NUTS2: mazowiecki regionalny
Zasięg terytorialny projektu
Polska Wschodnia
Dla kogo
Jednostki samorządu terytorialnego
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Wsparciem będą objęte projekty z zakresu ekologicznych, zintegrowanych systemów mobilności miejskiej (obejmujących transport miejski i aktywne formy mobilności), przyczyniające się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń, hałasu i zwiększenia efektywności przemieszczania się w miastach i ich obszarach funkcjonalnych.
Wsparte zostaną kompleksowe i zintegrowane projekty, realizowane w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, obejmujące m.in. takie zadania, jak:
- zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym);
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, w tym w szczególności:
- w zakresie infrastruktury transportu (np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania wodoru, infrastruktura OZE, linie i pętle tramwajowe lub trolejbusowe, pętle autobusowe, wiaty z aktywną informacją pasażerską, zaplecze techniczne do obsługi taboru, infrastruktura punktowa np. przystanki, wysepki, centra przesiadkowe; dworce intermodalne, strefy czystego transportu), w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób z niepełnosprawnościami,
- inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego lub komunikacji zbiorowej, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, w szczególności w centrach miast (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; ciągi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, chodniki, sygnalizacja świetlna, azyle dla pieszych, dedykowane pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej);
- digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych (np. ITS, wspólne bilety, informacja i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej oraz koncepcji „Mobilność jako usługa”, system parkingowy, strefy czystego transportu).
Za projekt kompleksowy uznane będzie przedsięwzięcie obejmujące inwestycję w zadania wskazane w co najmniej dwóch z trzech wyżej wymienionych grup.
Jednocześnie możliwe będzie wsparcie przygotowania oraz aktualizacji Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) lub innych dokumentów niezbędnych do realizacji projektów.
Beneficjentami projektów będą podmioty z makroregionu Polski Wschodniej tj. miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze oraz inne miasta subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych, z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego), tj. w ramach:
- Woj. Lubelskiego: Chełm, Zamość, Biała Podlaska;
- Woj. Podlaskiego: Łomża, Suwałki;
- Woj. Podkarpackiego: Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec;
- Woj. Świętokrzyskiego: Ostrowiec Świętokrzyski;
- Woj. Warmińsko-Mazurskiego: Ełk;
- Woj. Mazowieckiego: Siedlce, Ostrołęka,
Ponadto beneficjentami projektów mogą być:
- ww. miasta działające na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samo-rządu terytorialnego położonymi w miejskim obszarze funkcjonalnym;
- związki i stowarzyszenia utworzone przez ww. miasta oraz jednostki samorządu terytorialnego zlokalizowane w miejskim obszarze funkcjonalnym.
Ile możesz otrzymać?
Wsparcie wyniesie do 85% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 15% całkowitego kosztu projektu
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinię
Terminy zgłoszeń
Wypełnij wniosek w terminie.
Nabór wniosków
Start:
11.04.2024
Zakończenie:
27.06.2024
Dokumenty
- Ogłoszenie o naborze
- Regulamin wyboru projektów
-
Kryteria wyboru projektów
Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów -
Katalog wydatków kwalifikowalnych
Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów - Pobierz wszystko
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu
Załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów - Wzór listy kontrolnej dotyczącej zasady „nie czyń poważnych szkód”
- Oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego objętej wsparciem finansowym w ramach projektu dotyczące zasady równości szans i niedyskryminacji
- Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie
Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów - Wniosek o dodanie osoby zarzadzajacej projektem
- Pobierz wszystko
-
Wzór Oświadczenia o kwalifikowalności VAT
Załącznik do umowy -
Wzór Informacji o przetwarzaniu danych osobowych /klauzula informacyjna
Załącznik do umowy -
Wyciąg z zapisów Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
Załącznik do umowy -
Wykaz pomniejszeń wartości dofinansowania Projektu
Załącznik do umowy -
Rejestr ryzyk w projektach FEPW
Załącznik do umowy -
Harmonogram płatności projektu
Załącznik do umowy - Pobierz wszystko
FAQ
W ramach kryterium 24 ocenie podlega, czy projekt powoduje objęcie świadczoną usługą przewozów pasażerskich obszarów dotychczas nieobsługiwanych. W definicji kryterium wskazano, że za „obszar” uznaje się takie jednostki jak: osiedle, dzielnica miasta, gmina z obszaru MOF. We wskazanym przypadku dwie miejscowości w gminie XXX są już obsługiwane przez przewozy pasażerskie, w związku z tym objęcie przewozami miejskimi trzeciej miejscowości jest jak najbardziej wskazane, jednak nie będzie dodatkowo punktowane przy ocenie wniosku.
Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, w działaniu FEPW.03.01 Zrównoważona mobilność miejska wsparcie mogą uzyskać projekty obejmujące m.in. zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym). Celem projektu powinno być w pierwszej kolejności ograniczenie negatywnego wpływu przemieszczania się na środowisko i klimat. Zadania w projekcie w istotny sposób powinny przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliw kopalnych, emisji CO2 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i mieszkańców. Wobec powyższego planowany do zakupu tabor nie może być wyposażony w elementy, które będą negatywnie wpływać na środowisko. Wydatek kwalifikowalny w ramach programu FEPW stanowi tabor jedynie w pełni zeroemisyjny.
Za publiczny transport zbiorowy należy uznać powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej. Opisany zakres (zakup pojazdu zeroemisyjnego wraz ze stacją ładownia z przeznaczeniem na dowożenie dzieci z terenu tej gminy do szkół) nie spełnia ww. definicji - autobus szkolny to regularny przewóz specjalny ograniczony do stałej grupy osób (w tym przypadku uczniów). Nie może on stanowić przedmiotu projektu planowanego do realizacji w ramach działania FEPW.03.01. Zrównoważona mobilność miejska, w związku z czym nie może być uznanym za wydatek kwalifikowalny.
W załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów opublikowanym na stronie naboru określony został katalog wydatków kwalifikowalnych, w którym do wydatków kwalifikowalnych zalicza się między innymi koszty związane z budową, przebudową i modernizacją infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, w tym w szczególności w zakresie infrastruktury transportowej. Dodatkowo Beneficjentów obowiązują Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Podrozdział 2.6. Trwałość projektu, ust.2 Wytycznych wskazuje: „Obowiązek zachowania trwałości projektu zgodnie z art. 65 rozporządzenia ogólnego dotyczy projektów EFRR/FS/FST obejmujących inwestycje w infrastrukturę…”. Opisany zakres, tj. budowa „zaplecza socjalnego” dla kierowców w formie konteneru/pawilonu modułowego, może zatem potencjalnie stanowić przedmiot projektu planowanego do realizacji w ramach działania FEPW.03.01. Zrównoważona mobilność miejska. Niemniej uznanie go za kwalifikowany w ramach w/w naboru, nastąpi na etapie oceny wniosku o dofinansowanie, w oparciu o pełen zakres informacji wskazany w dokumentach konkursowych.
W przedstawionej sytuacji, tj. gdy projekt nie wymaga decyzji środowiskowej, Wnioskodawca dostarcza Załącznik 8. Deklarację organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000. To organ w zależności od sytuacji ustosunkuje się w deklaracji m.in. do zasięgu obszarów Natura 2000 i ewentualnie do stanu przygotowania lub istnienia PZO.
Oświadczenie powinno zostać podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentacji JST. Oświadczenie może zostać podpisane przez osobę posiadającą odpowiednie pełnomocnictwo do reprezentacji JST. W takim przypadku proszę załączyć do wniosku o dofinansowanie skan pełnomocnictwa (w ramach załącznika „Inne”).
Przed przystąpieniem do opracowania OPZ dla zakupu taboru i świadczeniu usług warto zapoznać się z opracowanym przez Komisję Europejską Unijnymi kryteriami zielonych zamówień publicznych w sektorze transportu drogowego, https://commission.europa.eu/eu-regional-and-urban-development/topics/citiesand-urban-development/priority-themes-eu-cities/innovative-and-responsiblepublic-procurement-cities_pl. Dokument jest tak skonstruowany, że użyte tam specyfikacje techniczne odnoszą się do cyklu życia projektu w różnych jego postaciach (tj. dla usług, dla zakupów). Ponadto ma on gotowe propozycje zapisów do ujęcia w OPZ. Wykorzystanie zapisów z ww. dokumentu w OPZ pozwoli spełnić obowiązek uwzględnienia kryteriów zielonych zamówień. Dobrze jest pamiętać też, że nie tylko sektor transportu drogowego posiada opracowane zielone kryteria zamówień. Do innych, najczęściej zamawianych w UE usług, towarów i robót KE opracowała także zestawy kryteriów zielonych zamówień. Beneficjent powinien dokonać indywidualnej analizy i wyboru kryteriów zielonych zamówień publicznych, wynikające ze specyfiki zadań.
Wydatkami kwalifikowalnymi związanymi z utworzeniem strefy płatnego parkowania mogą być np.: zakup, dostawa i montaż urządzeń do poboru opłat oraz kontroli wraz z niezbędnym oprogramowaniem, koszty instalacji urządzeń, w tym wykonanie przyłączy (elektrycznych, teleinformatycznych). Wydatki związane z wynajmem urządzeń, czasowym korzystaniem z oprogramowania, czy koszty czasowego korzystania z usług związanych z gromadzeniem danych i obsługą systemu płatnego parkowania, podobnie jak inne wydatki operacyjne, nie mogą stanowić wydatków kwalifikowalnych w projekcie.
Tak, załącznik ten dotyczy inwestycji, które nie wywierają istotnego wpływu na obszar Natura 2000 (niezależnie od lokalizacji danej inwestycji).
Nie ma możliwości, by złożyć wniosek o dofinansowanie dla projektu obejmującego inwestycję przebiegającą bezpośrednio przez obszar Natura 2000 lub w odległości do 5 km od tego obszaru, jeżeli obszar ten nie ma uchwalonego PZO. Załącznik 10 jest wymagany, jeśli w momencie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. obszaru Natura 2000 nie było uchwalonego PZO. Organ powinien wydać taką dodatkową opinię (załącznik 10) po uchwaleniu tego PZO.
Polecane poradniki, raporty i katalogi
Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować
Wyniki i archiwum
Dokumentacja
Start w naborze
Poznaj cel i zakres naboru oraz zasady wyboru i oceny projektów
- Ogłoszenie o naborze
- Regulamin wyboru projektów - obowiązuje od 12.03.2024 r.
-
Kryteria wyboru projektów
Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów -
Katalog wydatków kwalifikowalnych
Załącznik nr 2 do Regulaminu wyboru projektów
Składanie wniosku o dofinansowanie
Zobacz, jak wypełnić wniosek i jakie dokumenty załączyć do wniosku
-
Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
Załącznik nr 3 do Regulaminu wyboru projektów -
Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu
Załącznik nr 4 do Regulaminu wyboru projektów - Wzór listy kontrolnej dotyczącej zasady „nie czyń poważnych szkód”
- Oświadczenie jednostki samorządu terytorialnego objętej wsparciem finansowym w ramach projektu dotyczące zasady równości szans i niedyskryminacji
Podpisywanie umowy
Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty
-
Wzór umowy o dofinansowanie
Załącznik nr 5 do Regulaminu wyboru projektów - Wniosek o dodanie osoby zarządzającej projektem
Załączniki do umowy
Załączniki
-
Wzór Oświadczenia o kwalifikowalności VAT
Załącznik do umowy -
Wzór Informacji o przetwarzaniu danych osobowych /klauzula informacyjna
Załącznik do umowy -
Wyciąg z zapisów Podręcznika wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji
Załącznik do umowy -
Wykaz pomniejszeń wartości dofinansowania Projektu
Załącznik do umowy -
Rejestr ryzyk w projektach FEPW
Załącznik do umowy
Dodatkowe dokumenty
- Oświadczenie w związku z agresją Rosji wobec Ukrainy
- Oświadczenie o prowadzeniu rachunku bankowego przeznaczonego do rozliczeń projektu
- Oświadczenie wnioskodawcy o aktualności danych
- Instrukcja użytkownika SL2021 – obszar Projekty
- Lista dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinasowanie
- Pytania i odpowiedzi
Starsze wersje dokumentów