Pomiń nawigację

Internacjonalizacja MŚP

Cel finansowania:

Sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm z Polski Wschodniej

  • 1 kwietnia 2022

    Ogłoszenie konkursu

  • 5 maja 2022

    Start składania wniosków

  • 29 czerwca 2022

    Koniec przyjmowania wniosków

Maksymalne dofinansowanie

900 000 zł

Miejsce realizacji projektu

Polska Wschodnia

Zasięg terytorialny projektu

Polska Wschodnia

Dla kogo

MŚP

Nabór został zakończony

Szczegóły dofinansowania

Celem konkursu Internacjonalizacja MŚP jest sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm działających na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?

  • usługi doradcze, związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego;

  • usługi związane bezpośrednio z wdrożeniem nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów

  • udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych;
  • koszty nabycia środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności, w tym w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych

Więcej informacji w Dokumentach:

Ogłoszenie o konkursie do poddziałania, Kryteria wyboru projektów i Regulamin konkursu

Na co możesz przeznaczyć dofinansowanie?
Kto może otrzymać dofinansowanie?

Kto może otrzymać dofinansowanie?

  • mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwa działające w województwach Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim, podkarpackim, potwierdzone wpisem do odpowiedniego rejestru, ujawnionym najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie

  • posiadające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym

Więcej informacji w Dokumentach

Kryteria wyboru projektów

Ile możesz otrzymać?

Możesz otrzymać maksymalnie

900 000 zł

Wsparcie wyniesie do 85% wartości projektu, co oznacza, że Twój wkład to co najmniej 15% całkowitego kosztu projektu

Całkowita kwota środków na dofinansowanie projektów

Pula środków w konkursie to 50 000 000 zł

Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?

Napisz lub zadzwoń na infolinie 22 574 07 07 oraz 801 332 202

Terminy zgłoszeń

Nabór został zakończony

Dokumenty

FAQ

Ocenie podlegają poszczególne produkty (wyroby lub usługi) wskazane we wniosku o dofinansowanie jako produkty przeznaczone do internacjonalizacji. W odniesieniu do każdego z tych produktów oceniane są następujące przesłanki:

  1. zaprezentowano produkt i jego strukturę marketingową (tzn. zarówno jego istotę/podstawowy pożytek, jak i zestaw cech szczególnych składający się na jego wizerunek rynkowy), sposób wytwarzania wyrobu/świadczenia usługi, dotychczasowe rynki zbytu produktu wraz z poziomem sprzedaży (wnioskodawca dysponuje marką produktu i produkt jest w ofercie handlowej wnioskodawcy);
  2. zaprezentowano dotychczasową aktywność wnioskodawcy na wskazanych rynkach docelowych i dostępne informacje potwierdzają, że wsparcie wprowadzenia produktu na te rynki nie będzie wypełniało przesłanek wykluczonej pomocy wywozowej;
  3. wybór grup docelowych na rynkach zagranicznych, na które planuje się wprowadzenie produktu, znajduje uzasadnienie w wynikach zaprezentowanych analiz rynkowych odnoszących się do potencjału organizacyjnego wnioskodawcy oraz potencjału konkurencyjnego wnioskodawcy i jego produktu na każdym rynku docelowym, w szczególności:
    • zidentyfikowano wszystkie istotne uwarunkowania (w tym bariery) dla rozpoczęcia sprzedaży produktu przez wnioskodawcę na docelowych rynkach zagranicznych oraz w ramach projektu przewidziano działania związane dopasowaniem produktu i modelu jego sprzedaży oraz przedsiębiorstwa do tych uwarunkowań;
    • przedstawiono informację na temat produktów, z którymi produkt wnioskodawcy będzie konkurował na poszczególnych rynkach docelowych i ich oferentów oraz wskazano precyzyjnie zdefiniowane przewagi konkurencyjne produktu wnioskodawcy na danym rynku zagranicznym, istotne z punktu widzenia grup docelowych.

Ocenie podlega nie tylko fakt przedstawienia określonych informacji, ale również metodologia przeprowadzonych analiz, wiarygodność i adekwatność źródeł danych, czytelność/jednoznaczność używanych sformułowań. Nie będą uznawane za wystarczające ogólnikowe sformułowania typu „wyższa jakość”, „niższa cena”, „relacja jakość/cena”, „duże zapotrzebowanie” itp. Nie będą uznawane wyniki analiz bazujących na danych nieaktualnych lub wnioski wyciągane na podstawie ogólnych statystyk rynkowych czy demograficznych, z pominięciem danych odnoszących się do branży reprezentowanej przez produkt wnioskodawcy i danych parametryzujących/opisujących grupę docelową.

PARP uczestniczy w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia jako Instytucja Pośrednicząca odpowiedzialna za realizację działań w ramach osi priorytetowych: I (Przedsiębiorcza Polska Wschodnia) i II (Nowoczesna infrastruktura transportowa).

Należy kierować się zapisami Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie. Wskaźnik powinien określać liczbę kanałów dystrybucji przygotowanych w celu realizacji określonych procesów biznesowych na poszczególnych rynkach docelowych. Opis wskaźnika powinien określać każdy kanał z osobna oraz wskazywać przypisane danemu kanałowi cele szczegółowe określone i opisane w sekcji „Mierzalne cele” w podpunkcie C.3 Modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie. Osiągnięcie wskaźnika jest tożsame z osiągnięciem wszystkich celów szczegółowych przyporządkowanych do poszczególnych kanałów dystrybucji. Wnioskodawca udokumentuje osiągniecie tych celów w sposób określony w Modelu biznesowym. Przykładowy opis metodologii wyliczenia wskaźnika oraz sposobu weryfikacji osiągnięcia zaplanowanych wartości wskaźnika Liczba zorganizowanych kanałów dystrybucji, które będą realizowane na rynkach docelowych:

Przykład 1: W wyniku realizacji projektu na rynku docelowym – rynku wybranym zostaną przygotowane 2 kanały obsługi procesów biznesowych:

  1. Sprzedaż bezpośrednia
  2. Sprzedaż pośrednia - współpraca z kontrahentami z wybranego rynku - pośrednikami, wyspecjalizowanymi w dystrybucji produktu na danym rynku. Sposób weryfikacji: umowy/kontrakty, baza klientów/pośredników.

Przykład 2: W wyniku projektu przygotowane zostanie 5 kanałów obsługi procesów biznesowych, które będą realizowane na wszystkich rynkach docelowych:

  1. Strona internetowa Cel szczegółowy- Dostosowanie strony internetowej od strony lingwistycznej;
  2. Materiały informacyjne Cel szczegółowy- Przygotowanie treści reklamowych w języku angielskim i rosyjskim;
  3. Materiały promocyjne (reklamowe) Cel szczegółowy- Stworzenie materiałów promocyjnych dostosowanych do nowych odbiorców;
  4. Udział w targach Cel szczegółowy- Udział w międzynarodowych targach branżowych na obszarze krajów docelowych;
  5. Udział w misjach Cel szczegółowy- Udział w międzynarodowych spotkaniach biznesowych branżowych na obszarze krajów docelowych.

Sposób weryfikacji osiągnięcia wskaźnika: zrzuty ekranu (screeny) strony internetowej, próbki tekstów, materiały papierowe, zdjęcia i pliki video, faktury, umowy, protokoły odbioru. Kanały dystrybucji są elementem, który opisuje w jaki sposób firma komunikuje się i dociera do segmentu klientów, aby dostarczyć wartość dodaną (produkt lub usługę).
Kanały spełniają kilka funkcji: Dostarczają klientowi wiedzę na temat produktów i usług firmy Pomagają klientom ewaluować wartość dodaną firmy Umożliwiają kupno produktów lub usług firmy Dostarczają posprzedażowe wsparcie Wg konwencji business model canvas kanały mają pięć faz.
Dany kanał może zawierać kilka z nich lub wszystkie. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej konfiguracji kanałów w celu dostarczenia wartości dodanej na rynek. W pierwszej fazie zadaniem kanału jest dostarczyć klientowi informacji dotyczących produktów lub usług firmy tak, aby był świadomy ich istnienia. W drugiej fazie należy umożliwić klientowi sprawdzenie wartości. Kolejnym stopniem jest zakup, po którym następuje dostarczenie produktu. Ostatni etap to wsparcie posprzedażowe. Dobry model biznesowy pokrywa wszystkie pięć faz.

Działalność wywozowa to działalność wykluczona z dofinansowania zgodnie z art. 1 rozporządzenia KE nr 1407/2013 oraz art. 1 Rozporządzenia KE nr 651/2014 związana z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej. Ocenie podlega czy wnioskodawca prowadził na wybranym rynku docelowym działania sprzedażowe oraz czy fakt prowadzenia w przeszłości sprzedaży na rynku docelowym innych produktów nie zagraża wystąpieniu wykluczonej pomocy wywozowej. Przed ewentualnym aplikowaniem o dotację proszę o zapoznanie się z dokumentem „Niedozwolona pomoc eksportowa” oraz z dokumentem „Pomoc na te same rynki geograficzne”, które są dostępne na stronie konkursu w zakładce: Dokumenty - Dodatkowe dokumenty.

O dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie podmioty spełniające kryteria mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy prowadzące działalność gospodarczą na terytorium Polski Wschodniej, tj. na obszarze województw warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego, potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru, ujawnionym najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.

Płatności będą przekazywane przez płatnika zgodnie z terminami płatności środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dostępnymi na stronie www.bgk.com.pl.

Poniższe warunki dotyczące okresu realizacji projektu muszą zostać spełnione łącznie:

  1. realizacja projektu nie może rozpocząć się przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie;
  2. rozpoczęcie realizacji projektu nie może zostać zaplanowane później niż 6 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie;
  3. okres realizacji projektu nie może wykraczać poza końcową datę okresu kwalifikowalności kosztów w ramach POPW, tj. 31 grudnia 2023 r.

Za rozpoczęcie prac nad projektem nie uważa się poniesienia kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP (wnioskodawcy) oraz kosztów rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego.

Realizacja powyższych działań nie wlicza się do okresu realizacji projektu i może stanowić część projektu, o ile rozpoczęcie tych działań nastąpiło nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie).

Jest możliwe w przypadku spełnienia warunków określonych w umowie o dofinansowanie (§10 ustęp 6, punkt 2).

Wymagane jest:

  1. oświadczenie podmiotu zbywającego, że w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu środek trwały nie był współfinansowany z pomocy Unii Europejskiej lub w ramach dotacji z krajowych środków publicznych,
  2. oświadczenie Beneficjenta o tym, iż cena używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i jest niższa niż cena podobnego, nowego środka trwałego,
  3. oświadczenie podmiotu zbywającego określające, od kogo nabył środek trwały oraz wskazujące miejsce i datę jego nabycia.

Umowa §26 Nieosiągnięcie wskaźników ust. 4:

Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do wskaźników, które mają charakter informacyjny dla instytucji odpowiedzialnych za realizację Programu, a poziom realizacji wartości docelowych tych wskaźników nie stanowi przedmiotu rozliczenia Projektu. Niemniej należy pamiętać o wskazaniu we wniosku o dofinansowanie tych wartości.

Do kosztów kwalifikowalnych w ramach działania zalicza się:

  • koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP,
  • koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP,
  • koszty innych usług świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne związanych bezpośrednio z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP,
  • koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych,
  • koszty nabycia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości, lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności, w tym w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych.

Zobacz więcej w Bazie pytań i odpowiedzi

Polecane poradniki, raporty i katalogi

Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (luty 2024)

Raport

Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (luty 2024)

Zobacz
Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (styczeń 2024)

Raport

Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (styczeń 2024)

Zobacz
Kalendarium wydarzeń ważnych dla polskiego ekosystemu przedsiębiorczości, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju 2023

Raport

Kalendarium wydarzeń ważnych dla polskiego ekosystemu przedsiębiorczości, innowacyjności i zrównoważonego rozwoju 2023

Zobacz

Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować

Wyniki i archiwum

Start w konkursie
Składanie wniosku o dofinansowanie

Sprawdź jak wypełnić wniosek i jakie dołączyć dokumenty do wniosku

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Załączniki do umowy

Załączniki do umowy

Starsze wersje dokumentów

Załączniki

Listy dla naboru z roku 2021
Ogłoszenie o konkursie (2017 r.)

Dokument

Konsultacje społeczne (2017 r.)

ZałącznikiZapraszamy do składania uwag do projektu Regulaminu konkursu wraz z załącznikami dla Działania 1.2 POPW Internacjonalizacja MŚP, I konkurs w 2017 r. Uwagi w wersji elektroniczej można zgłaszać w terminie do 4 marca 2017 r. za pośrednictwem formularza.

Ogłoszenie o konkursie (II Etap)

Dokument

Ogłoszenie o konkursie (2016 r.)
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi (2016 r.)
Start w konkursie

Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów

Składanie wniosku o dofinansowanie

Sprawdź jak wypełnić wniosek i jakie dołączyć dokumenty do wniosku

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Załączniki do umowy

Załączniki do umowy

Starsze wersje dokumentów
Start w konkursie

Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów

Składanie wniosku o dofinansowanie

Sprawdź jak wypełnić wniosek i jakie dołączyć dokumenty do wniosku

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Załączniki do umowy
Start w konkursie

Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Załączniki do umowy

Załączniki do umowy

Start w konkursie

Poznaj cel i zakres konkursu oraz zasady wyboru i oceny projektów

Podpisywanie umowy

Bądź przygotowana(y) na podpisanie umowy, przeczytaj i wypełnij niezbędne dokumenty

Załączniki do umowy

Załączniki do umowy